קרן יזמות - בניית מדרגות מעוצבות, מרפסות תלויות, בריכות פיברגלס
052-520-5163

חיזוק מבנים לרעידות אדמה

מיקומה של מדינת ישראל לאורכו של השבר הסורי-אפריקאי, תנועת הלוחות הטקטוניים ותדירות רעידות האדמה החזויה, מעמידים את מדינת ישראל ברמת סיכון גבוהה במיוחד לרעידת אדמה, ולצורך בהיערכות באמצעות חיזוק מבנים לרעידות אדמה במטרה לצמצם את הנזקים בעקבותיה

בעוד שרעידת אדמה מהווה כוח טבע שלא ניתן להימנע ממנו, תוצאותיה בהחלט ניתנות לשליטה באמצעות היערכות מקדימה. על פי בחינת אירועי רעידות האדמה בישראל ובעולם לאורך השנים, היקף הנזק שנגרם באירועים הללו, בהתייחסות לרעידות אדמה בדרגה 6 ויותר, הגורם העיקרי לנזקים ברכוש ובנפש היה תשתיות לקויות ומבנים בעלי תשתיות חלשות, ולא עוצמת הרעידה עצמה. חיזוק מבנים לרעידות אדמה הוא הליך חשוב, המיושם על מבנים וותיקים ו/או מבנים אשר נבנו תחת תקני בנייה ישנים, ומיועד לחזק את עמידותם ולמנוע קריסה במקרה של רעידת אדמה.

תקן 413 - לחיזוק מבנים לרעידות אדמה

התקן העדכני לבינוי ולחיזוק מבנים לעמידותם בפני רעידות אדמה הוא תקן 413. תקן זה נקבע על ידי מכון התקנים הישראלי ובשיתוף פיקוד העורף בשנת 1980, וכולל מספר תיקונים ועדכונים שהוטמעו לאורך השנים.
התקן עוסק ביסודות המבנה, עיבוי העמודים וקורות התמיכה עליהם הוא מבוסס, חומרי קונסטרוקציה, הנחיות מיוחדות למבנים בעלי סיכון מוגבר לרעידות אדמה בשל מיקום גאוגרפי וסביבה, גובה המבנה ונתונים נוספים.

רלסים ברזל הקמת קומה בבית פרטי

פרויקטים אחרונים

+ 0
שנות ניסיון
+ 0
פרויקטים הושלמו
% 0
לקוחות מרוצים

מתעניינים בחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה?

צרו איתנו קשר!

חייגו: 052-520-5163

או השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

השפעת רעידות אדמה על מבנים

על מנת להבין את הקשר בין איכות המבנה לנזקים הצפויים להיגרם לו ולמצויים בו בעת רעידת אדמה, חשוב להבין כיצד מתחוללת רעידת אדמה.

כדור הארץ על כלל היבשות, המדינות והימות הקיימות בו, ממוקם על גבע תשעה לוחות טקטוניים היושבים על כבי קרום כדור הארץ, ומצויים בתנועתיות תמידית, אשר אינה מורגשת אולם גורמת לשחרור אנרגיה מצטברת בין הלוחות, לחיכוך עם בסיס הכדור ולשינויים גיאודזיים ואחרים.

רעידת אדמה היא תוצר של חיכוך בין הלוחות לקרום כדור הארץ, היוצרת שחרור של אנרגיה אלסטית ותזוזה מאסיבית של הלוחות, אשר ניכרת במיוחד באזורי החיבור בין הלוחות- הקרויים גם שברים. מדינת ישראל ממוקמת לאורכו של השבר הסורי אפריקאי, וחשופה לנזקי רעידות האדמה הצפויות להתרחש בתדירות של 80-100 שנים.

רעש אדמה כזה יכול לגרום לתזוזה משמעותית של הקרקע המצויה תחת המבנים, לטלטול המבנים ולקריסתם. במידה ורעש האדמה מתרחש תחת סביבה ימית- התוצאה עשויה להיות היווצרות של גלים ארוכים המשתחררים בעוצמה גבוהה למרחק של מאות קילומטרים, תוך פגיעה ישירה במבנים של שיטפון עוצמתי.

חיזוק מבנים לרעידות אדמה מגביר את יכולתו של המבנה להיוותר עומד על תילו, גם כנגד טלטלה עוצמתית, ולמנוע את קריסתו, המהווה את הסיכון המרכזי לחיי אדם בעת רעידת אדמה.

איך לבדוק אם הבניין שלי בטוח?

ככלל, מבנים אשר נבנו לאחר שנת 1980, שנת קביעת תקן 413, נחשבים למבנים בטוחים יותר אשר נבנו תחת תקנות המיגון והחיזוק העדכניות.

נוסף לאלה, מבנים ישנים יותר אשר עברו הליך של תמ"א 38 הם מבנים אשר נהנו מחיזוק במסגרת הליך התמ"א.

יחד עם זאת, מבנים אשר נבנו לאחר מועד זה עשויים להידרש לחיזוק, בשל תוספות בנייה או שינויים שהתרחשו בהם לאורך השנים.
במקרה של ספק, ניתן להזמין בדיקת קבלן מוסמך לווידוא רמת מוכנות הבניין ועמידותו במקרה של רעידת אדמה.

חיזוק תקרה באמצעות רלסים

כיצד ניתן לטפל במבנה שאינו עומד בדרישות התקן

בהתאם לליקויים ולרמת העמידות של המבנה במקרה של רעידת אדמה, ניתן לבצע חיזוק ומיגון, בשיטות ובטכנולוגיות שונות, ללא צורך בהריסת המבנה.

האחריות על חיזוק המבנה חלה על בעלי הדירות, כאשר במקרים מסוימים תינתן עזרה במימון על ידי הרשות המקומית/המדינה.

את עבודת החיזוק יש לבצע באמצעות קבלן מוסמך המתמחה בעבודות חיזוק מבנים, ומבצע את עבודות החיזוק תוך עמידה בהנחיות התקן המחייב.

בין שיטות החיזוק למבנה ישן נגד רעידת אדמה

עיבוי עמודים וקורות- עיבוי של עמודים תומכים ישנים, אשר בשל בלאי טבעי וחשיפה ממושכת ללחות ולמי גשמים סובלים מנשירת חלקי טיח, קורוזיה והיחלשות. העיבוי מתבצע בהתאם לנזק הקיים ולמצב העמודים והקורות, תוך סילוק שיירי הבטון והטיח הרופפים, החלפת ברזלי זיון תומכים בתוך העמוד, מילוי ואיטום של העמוד ויצירת מעטפת בטון אחידה בעובי הנדרש.

הוספת פלדה- הוספת קורות ומוטות מפלדה בנקודות אסטרטגיות של המבנה, בין חיבורים וקומות, הוספת רלסים מפלדה לתמיכה נוספת וליציבות מבנית גם כנגד עומסים קשים.

בידוד בסיס- יצירת שכבות בידוד בבסיס המבנה למנוע שקיעה או חדירת מים, אשר עשויים לפגוע בקונסטרוקציה, לשנות את מאזן המשקל והעומס סין חלקי המבנה ולפגוע בעמידותו.

עבודות חיזוק מבנים והתאמתם לתקן מתבצעות תוך שילוב בין פעולות מסורתיות לשימוש בטכנולוגיות חדשניות, ניצול חומרים דוגמת יריעות סיבי פחמן לבידוד מוחלט ולמעטפת של קורות ועמודי תמיכה, הוספת סדים וקירות גזירה, החדרת אלמנטים מבודדים סיסמיים ושיטות נוספות.

עבודות חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה דורשות מקצועיות ומיומנות, עבודה עם קבלן מוסמך ומורשה בלבד, והתאמה אישית של תכנית החיזוק למאפייני הבניין ומצבו, למיגון האופטימלי.

מתעניינים בחיזוק מבנה ישן?

צרו איתנו קשר!

חייגו: 052-520-5163

או השאירו פרטים ונחזור בהקדם: